Είναι γεγονός ότι όσοι εργαζόμαστε στο χώρο του digital marketing -ανεξαρτήτου τομέα & εξειδίκευσης- βρισκόμαστε συχνά αντιμέτωποι με διαφορετικές προκλήσεις. Πέρα από το ατομικό επίπεδο, οι προκλήσεις αυτές μεταφέρονται και στο εταιρικό, μιας και συνήθως λειτουργούμε περισσότερο σαν μέλη μιας ομάδας, πάρα σαν freelancers.
Λίγο-πολύ, οι ομάδες και οι εταιρείες έχουν παρόμοιους στόχους. Ωστόσο, κάποιες από αυτές αντιμετωπίζουν δυσκολίες, όπως π.χ. στην πρόσληψη νέων ταλέντων ή στον εντοπισμό, επιλογή και χρήση νέων τεχνολογικών εργαλείων προκειμένου να εξελίξουν τον τρόπο που εργάζονται.
Όποια και αν είναι η περίπτωση, πάντα θα υπάρχει ένας τρόπος για να ξεπεράσουμε μια δυσκολία και να βελτιστοποιήσουμε τη στρατηγική μας. Καλώς ή κακώς, ο τομέας μας απαιτεί συνεχή εξέλιξη και καινοτομία, με στόχο τη μετατροπή των ενεργειών μας σε μια αποτελεσματικότερη πηγή εσόδων.
Είσαι περίεργος να μάθεις για το τι εμπόδια αντιμετωπίζουν οι υπόλοιποι marketers σε διεθνές επίπεδο; Η εικόνα που θα αντικρίσεις θυμίζει πολύ και την εικόνα που επικρατεί σε εγχώριο επίπεδο, αντικατοπτρίζοντας τις ανησυχίες και της Ελληνικής αγοράς.
Το HubSpot πραγματοποίησε έρευνα σε χιλιάδες marketers ανά τον κόσμο, αναφορικά με τις προκλήσεις που αντιμετωπίζουν, καθώς και τις τακτικές που χρησιμοποίησαν για να αντιμετωπίσουν αυτές τις προκλήσεις. Παρακάτω θα δεις μερικές από τις πιο συνηθισμένες marketing προκλήσεις που ανέφεραν ότι συνάντησαν στην επαγγελματική τους πορεία…και φυσικά τις λύσεις που εφάρμοσαν με επιτυχία.
Οι πιο κοινές προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι marketers, σύμφωνα με το 2017 State of Inbound Report
Σύμφωνα λοιπόν με το HubSpot, η δημιουργία επισκεψιμότητας, η προσέλκυση leads, καθώς και η μέτρηση/απόδειξη του ROI, είναι οι κορυφαίες προκλήσεις που αντιμετωπίζουν οι marketers. Ρίξε μια ματιά στα φετινά δεδομένα
Ας περάσουμε σε κάθε μία από αυτές τις προκλήσεις και δες πώς οι marketers καταφέρνουν να τις αντιμετωπίσουν.
1) Δημιουργία Επισκεψιμότητας και Προσέλκυση Leads
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Η δημιουργία επισκεψιμότητας και η προσέλκυση leads ήταν η κορυφαία πρόκληση στο marketing, σύμφωνα με την αναφορά του 2017 State of Inbound.
Είναι σαφές ότι οι marketers αγωνίζονται να δημιουργήσουν αρκετή ζήτηση για το περιεχόμενο που παράγουν. Καθώς τα χρόνια περνάνε και ο ανταγωνισμός σκληραίνει, η πρόκληση γιγαντώνεται. Πλέον, οι marketers έχουν μια πληθώρα επιλογών από πλατφόρμες για να δημοσιεύουν το περιεχόμενό τους και ακόμη περισσότερους τρόπους για να το προωθήσουν. Αυτό καθιστά δύσκολη την εστίαση της προσοχής τους σε ένα συγκεκριμένο εργαλείο ή στην εφαρμογή μιας ολοκληρωμένης στρατηγικής, από την υλοποίηση μιας ιδέας και τη δημιουργία του περιεχομένου, μέχρι τη διανομή του στα διάφορα κανάλια.
Τι μπορείς να κάνεις;
Όταν πρόκειται για τη δημιουργία περιεχομένου που παράγει επισκεψιμότητα και προσελκύει leads, οι marketers θα πρέπει να απαντήσουν στις εξής ερωτήσεις: Δημιουργείς πραγματικά ποιοτικό περιεχόμενο; περιεχόμενο που οι άνθρωποι θα πλήρωναν για να αποκτήσουν; Επίσης, γνωρίζεις τον τύπο του περιεχομένου που θέλει πραγματικά το κοινό σου;
Για παράδειγμα, το HubSpot Research διαπίστωσε ότι το 43% των καταναλωτών θέλει να δει περισσότερα βίντεο από τους marketers στο μέλλον (video marketing), ενώ μόνο το 29% θέλει να δει περισσότερα blogposts.
Μόλις γνωρίζεις πραγματικά ότι δημιουργείς το περιεχόμενο που θέλει να καταναλώσει το κοινό σου, η εστίαση θα μετατοπιστεί στην αποτελεσματική και δημιουργική προώθησή του. Σήμερα, περισσότερο από όσο ποτέ, οι καταναλωτές βομβαρδίζονται ανελλιπώς με περιεχόμενο και διαφημίσεις, σε όλο το φάσμα καναλιών. Οι καταναλωτές πλέον δεν χρειάζονται να χρησιμοποιήσουν μια μηχανή αναζήτησης για να βρουν απαντήσεις. Αντ’ αυτού, τα news feeds και τα email τους γεμίζουν από άρθρα και ενημερωτικά newsletters με προσφορές και διαφημίσεις.
Περιττό να αναφέρουμε ότι το «παιχνίδι» της προώθησης περιεχομένου έχει αλλάξει κανόνες, σε σχέση πριν 5 χρόνια. Για να βεβαιωθείς ότι η επισκεψιμότητα και τα leads συνεχίζουν να αυξάνονται, θα πρέπει να ανακαλύψεις νέες μεθόδους προώθησης, μεθόδους που ούτε καν ο ανταγωνισμός σου δεν αξιοποιεί στο μέγιστο.
2) Αποδεικνύοντας το ROI των Δραστηριοτήτων Marketing
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Η μέτρηση του ROI στις marketing ενέργειες παραμένει μια μεγάλη πρόκληση εδώ και χρόνια. Εξακολουθεί ωστόσο να είναι ένα σημαντικό όπλο στα χέρια των marketers, προκειμένου να κατανοήσουν την αποτελεσματικότητα κάθε εκστρατείας marketing, καμπάνιας, επένδυσης κτλ.
Η μέτρηση του ROI είναι η καλύτερη απάντηση στη γνωστή διαφωνία μεταξύ marketers-επιχειρήσεων, σχετικά με την αύξηση του budget των διαφημιστικών καμπανιών. Στο τέλος, είναι αυτό που καθορίζει την αρνητική ή την θετική εξέλιξη. Αν δεν υπάρχει παρακολούθηση του ROI, δεν μπορεί να αποδειχτεί η αποτελεσματικότητα της επένδυσης. Επομένως, No ROI, no budget (όπως λένε και στο εξωτερικό).
Ωστόσο, η παρακολούθηση του ROI σε κάθε δραστηριότητα -ειδικά στο digital marketing- δεν είναι πάντα εύκολη, ιδίως αν δεν υπάρχει αμφίδρομη επικοινωνία μεταξύ marketing και πωλήσεων. Δηλαδή, αν δεν είναι ο marketer “μέσα στα πόδια” της επιχείρησης.
Τι μπορείς να κάνεις;
Όταν πρόκειται μέτρηση του ROI, η μεγαλύτερη απαίτηση/πρόκληση είναι ο συνδυασμός των δραστηριοτήτων marketing & των αναφορών πωλήσεων, προκειμένου να μπορούν να παραχθούν ασφαλή συμπεράσματα.
Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γίνει χρήση διαφορετικών εργαλείων, όπως CRM software, marketing automation tools κ.α., καθώς και τεχνικών inbound marketing. Επίσης, υπάρχουν αρκετά free online εργαλεία μέτρησης ROI, όπως και προσχεδιασμένες φόρμουλες στο excel, προκειμένου να βγάλεις εύκολα και γρήγορα την αποδοτικότητα της επένδυσης. Το μόνο που έχεις να κάνεις είναι να συμπληρώσεις τα πεδία με τα δικά σου στατιστικά και να δεις το αποτέλεσμα.
3) Εξασφάλιση Επαρκούς Budget
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Η εξασφάλιση μεγαλύτερου budget είναι μια πιεστική πρόκληση για το marketing, παγκοσμίως. Συχνά, είναι πιο εύκολο να εξασφαλίσεις μεγαλύτερο budget -απ’ ότι να το χρησιμοποιήσεις κατάλληλα- ειδικά σε μικρομεσαίες επιχειρήσεις, οι οποίες δεν φημίζονται για τις σημαντικές ή ευέλικτες δαπάνες στις προωθητικές τους ενέργειες.
Αλλά το κλειδί για την εξασφάλιση περισσότερων χρημάτων μπορεί να μην είναι τόσο περίπλοκο όσο ακούγεται.
Τι μπορείς να κάνεις;
Το κλειδί για την εξασφάλιση υψηλότερου budget βρίσκεται στο ROI. Σύμφωνα με εκθέσεις, οι οργανισμοί που μπορούν να υπολογίσουν το ROI των πελατών τους, είναι πιο πιθανό να λάβουν ή να αποσπάσουν μεγαλύτερο budget από τους ίδιους.
Επίσης, η επιτυχία στο inbound marketing παίζει επίσης σημαντικό ρόλο στην εξασφάλιση υψηλότερου budget. Τα αποτελέσματα μιας αποτελεσματικής στρατηγικής, μπορούν να εξασφαλίσουν τόσο την επιτυχία μιας επιχείρησης, όσο και την ανάπτυξη του αισθήματος της σιγουριάς στον marketer. Εξάλλου, οι marketers που αισθάνονται σίγουροι για την marketing στρατηγική τους, είναι 2x πιθανότερο να αποσπάσουν μεγαλύτερα budget.
Όμως, πρέπει να θυμάσαι ότι το Inbound marketing είναι ένα δύσβατο μονοπάτι. Εάν ξεκινήσεις με ελάχιστο budget και με άσχημα αποτελέσματα, μη κάνεις πίσω. Στην πραγματικότητα, ίσως θα πρέπει να εξετάσεις το ενδεχόμενο διπλασιασμού.
4) Διαχείριση του Website
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Η διαχείριση ενός website ήταν η τέταρτη μεγαλύτερη πρόκληση για τους marketers το 2017. Αν η βελτίωση της απόδοσης του website σου δεν είναι στην κορυφή της λίστας με τις προτεραιότητές σου, κάτι κάνεις λάθος. Το website σου είναι ένα “περιουσιακό στοιχείο” που λειτουργεί όλο το 24ωρο, αποτελεί τη βιτρίνα της επιχείρησης και αποτελεί το σημαντικότερο μέσο για την προσέλκυση επισκεπτών και τη μετατροπή τους σε πελάτες.
Οι απαραίτητες ενέργειες που πρέπει να γίνονται σε ένα website, ανά τακτά χρονικά διαστήματα, ποικίλουν. Από την παραγωγή, βελτιστοποίηση και sharing περιεχομένου μέχρι τον σχεδιασμό επιμέρους σελίδων και το γενικότερο optimization.
Τι μπορείς να κάνεις;
Αρχικά, θα πρέπει να πραγματοποιήσεις κάποιους ελέγχους σχετικά με την απόδοση του website σου. Οι έλεγχοι αυτοί αφορούν την απόδοση σε mobile συσκευές, το seo, την ταχύτητα, την συμπεριφορά των επισκεπτών κ.α.
Εάν η κύρια πρόκληση που αντιμετωπίζεις με τη διαχείριση του website, έχει να κάνει με έλλειψη δεξιοτήτων και πόρων που χρειάζονται, δεν είσαι ο μόνος. Αυτό ισχύει για την πλειοψηφία των μικρών επιχειρήσεων που δεν διαθέτουν όλο το ταλέντο που απαιτείται για την κάλυψη της παραγωγής περιεχομένου, της βελτιστοποίησης, του design και της back-end διαχείρισης. Εδώ, οι επιλογές και οι λύσεις είναι περιορισμένες και άμεσα συνδεδεμένες με το ανάλογο κόστος.
Η καταλληλότερη λύση θα ήταν να προσλάβεις freelancers, ανθρώπους οι οποίοι σε επίπεδο part time μπορούν κα καλύψουν βασικές ανάγκες που αφορούν το website σου. Αυτό φυσικά υπό την προϋπόθεση ότι δεν υπάρχει επαρκές budget για την πρόσληψη dedicated ανθρώπου, ο οποίος -και πάλι- θα έχει περιορισμένες δυνατότητες και εύρος γνώσεων.
5) Προσδιορισμός των Σωστών Τεχνολογιών
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Η εύρεση των σωστών τεχνολογιών ήταν η πέμπτη μεγαλύτερη ανησυχία των marketers φέτος. Πολλές φορές αυτό οφείλεται στο γεγονός ότι το feedback στην τεχνολογία είναι διάσπαρτο. Οι marketers μπορεί να στραφούν σε συναδέλφους, φίλους που εργάζονται στον ίδιο κλάδο ή / και σε αναλύσεις για να καταλάβουν ποιες τεχνολογίες ταιριάζουν καλύτερα στις ανάγκες τους.
Όταν αναζητείς ένα tool, software ή μια εφαρμογή που θα καλύψει τις ανάγκες σου, που θα το αναζητήσεις;
Τι μπορείς να κάνεις;
Για όσους ψάχνουν ένα αποτελεσματικό εργαλείο για να ολοκληρώσουν μια δουλειά ή για να λύσουν ένα πρόβλημα που τους απασχολεί, συνιστούμε να ρίξουν μια ματιά στο Growthverse: μια free, διαδραστική online απεικόνιση της σύγχρονης τεχνολογίας στο marketing, που επικεντρώνεται σε επιχειρηματικούς προβληματισμούς. Η πλατφόρμα αυτή καθοδηγεί τους marketers σε συγκεκριμένα κομμάτια τεχνολογίας marketing, που στοχεύουν στην επίλυση αυτών των προβλημάτων.
Αξίζει να σημειωθεί ότι το κυριότερο εργαλείο στα οπλοστάσια κορυφαίων marketers είναι τα marketing automation tools. Αν και οι ερωτηθέντες της έρευνας που πραγματοποίησε το HubSpot, δήλωσαν ότι έκαναν χρήση μιας σειράς συγκεκριμένων προϊόντων, η μεγαλύτερη τάση έλεγε: Οι top marketers χρησιμοποιούν marketing automation software με τον έναν ή με τον άλλο τρόπο. Εν τω μεταξύ, το 40% των marketers δήλωσαν ότι θα κατευθυνθούν προς marketing automation tools το επόμενο έτος.
6) Στόχευση Περιεχομένου σε Διεθνές Audience
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Το targeting αποτελεί βασικό στοιχείο όλων των πτυχών του marketing. Για να είναι πιο αποτελεσματική η στόχευση, ένα από τα πρώτα πράγματα που χρειάζεται να κάνει ο κάθε marketer, είναι να εντοπίσει τα buyer personas του με στόχο να καθορίσει το κοινό με το οποίο θα πρέπει να έρθει σε επαφή. Εάν επεκτείνεσαι σε διεθνές επίπεδο, μπορεί να είναι μια μεγάλη πρόκληση, όχι μόνο να κατανοήσεις τους καλύτερους τρόπους για να στοχεύσεις σε ένα ξένο κοινό, αλλά και να οργανώσεις και να βελτιστοποιήσεις το website σου για διαφορετικές χώρες.
Τι μπορείς να κάνεις;
Πρέπει να θυμάσαι ότι οι επισκέπτες του website σου μπορεί να μιλούν μια πληθώρα διαφορετικών γλωσσών και να ζουν σε εντελώς διαφορετικές ζώνες ώρας. Για να κάνεις ελκυστικό το περιεχόμενό σου για ένα ευρύ κοινό, θα πρέπει να απευθύνεσαι σε αυτό, σαν ήταν το default κοινό σου. Αυτό σημαίνει ότι θα πρέπει να γνωρίζεις εποχιακές αναφορές, τις βασικές μονάδες μέτρησης και νομισματικών αναφορών, καθώς και την σωστή μετάφραση περιεχομένου.
Τέλος, βεβαιώσου ότι βελτιστοποιείς το website σου και για τους διεθνείς επισκέπτες. Εδώ θα ήταν καλό να κάνεις χρήση των analytics, για να λάβεις μια πιο ολοκληρωμένη ιδέα για την προέλευση των επισκεπτών σου (χώρα, περιοχή, γλώσσα).
7) Η Εκπαίδευση της Ομάδας
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Καθώς οι εταιρείες μεγαλώνουν και η τεχνολογία συνεχίζει να εξελίσσεται, η εκπαίδευση των ομάδων θα γίνει μια μεγάλη πρόκληση για τους marketers. Είτε πρόκειται για εκπαίδευση σε εργαλεία, είτε εκπαίδευση πάνω σε νέες στρατηγικές και τεχνολογικές εξελίξεις, η πρόκληση παραμένει μεγάλη.
Τι μπορείς να κάνεις;
Για να έχεις μια γενική ιδέα για το πού βρίσκεται η ομάδα σου, αφιέρωσε μερικά λεπτά για να αξιολογήσεις τα μειονεκτήματα & πλεονεκτήματα των μελών της, το επίπεδο εξειδίκευσής τους, τις προτιμήσεις τους και φυσικά την δέσμευση τους προς την εταιρεία. Στη συνέχεια, αξιολόγησε την εξειδίκευση (με αντικειμενικότητα) και τη συμβολή του κάθε μέλους ξεχωριστά στους τελικούς στόχους (ROI).
Έτσι, θα λάβεις μια γενική εικόνα σχετικά με το ποια κατεύθυνση θα πρέπει να ακολουθήσεις προκειμένου να εκπαιδεύσεις και να εξελίξεις τα μέλη της ομάδας, στοχευμένα, αποτελεσματικά και μεθοδικά.
8) Πρόσληψη Κορυφαίων Ταλέντων
Γιατί αποτελεί πρόκληση;
Δυστυχώς, η παραπάνω φράση (και οι λέξεις, ως αυτόνομες) είναι άγνωστες στην πλειοψηφία των Ελληνικών επιχειρήσεων εν καιρώ κρίσης. Έτσι, η πρόσληψη κορυφαίων, νέων ταλέντων, ήταν η όγδοη μεγαλύτερη πρόκληση των marketers αυτό το χρόνο. Γιατί; Πολλές εταιρείες μετατοπίζουν περισσότερους πόρους στο inbound marketing, γεγονός που σημαίνει μεγαλύτερη ζήτηση για ταλαντούχους digital marketers. Αλλά η προσφορά δεν συμβαδίζει με τη ζήτηση, όπως και η ποιότητα της προσφοράς. Από την προσέλκυση κατάλληλων υποψηφίων, στην αξιολόγηση των σωστών δεξιοτήτων, η εύρεση του τέλειου ατόμου θα μπορούσε να πάρει μήνες ή / και περισσότερο.
Επιπλέον, ο τύπος των εταιρειών που αναζητούν νέα ταλέντα στο marketing επίσης αλλάζει. Σύμφωνα με ανάλυση του Moz και του Fractl για χιλιάδες δημοσιεύσεις εργασίας στο Indeed.com, κατέληξαν στο συμπέρασμα ότι οι εργοδότες αναζητούν marketers με τεχνικά και δημιουργικά σύνολα δεξιοτήτων “καθιστώντας δύσκολη την εξεύρεση υποψηφίων με τις τεχνικές, δημιουργικές και επιχειρηματικές ικανότητες που απαιτούνται για την επιτυχία του digital marketing”.
Τι μπορείς να κάνεις;
Οι εργοδότες αναζητούν marketers με ένα σύνολο διαφορετικών δεξιοτήτων που περιλαμβάνει το digital marketing, το content marketing, SEO και social media marketing. Για να βρεις τον καλύτερο inbound marketer για την ομάδα σου, το πρώτο πράγμα που πρέπει να κάνεις είναι να αποφασίσεις για το τι χρειάζεται αυτό το άτομο, ώστε να επιτύχει για την επιχείρησή σου.
Ρώτησε τον εαυτό σου: Ποια θα είναι τα καθήκοντα του νέου ατόμου; Ποιες δεξιότητες απαιτούνται για τα καθήκοντα αυτά; Ποιες είναι οι προκλήσεις που θα αντιμετωπίσει και ποιοι οι στόχοι που έχει να πετύχει; Χρησιμοποίησε τις απαντήσεις ώστε να δημιουργήσεις μια αναλυτική περιγραφή της θέσης εργασίας.
Ακόμη, ανέβασε τη δημοσίευση για τη θέση εργασίας, όχι σε παραδοσιακά μέσα αγγελιών, αλλά σε websites τα οποία επισκέπτεται το κοινό που πρόκειται να απευθυνθείς όπως το LinkedIn.
Πηγή: grow-digital.gr