Το να αποσπάσεις την προσοχή των καταναλωτών στο ψηφιακό περιβάλλον, για να περάσεις ένα μήνυμα, έχει γίνει ένα δύσκολο και ακριβό σπορ τα τελευταία χρόνια και, σίγουρα, δεν είναι μια εύκολη υπόθεση.
Πλέον, υπάρχουν εκατομμύρια ιστοσελίδες, εφαρμογές και ψηφιακές οντότητες που προβάλλονται σε διάφορα κανάλια επικοινωνίας (Google, Social Media, YouTube κ.ά.), όλη μέρα, κάθε μέρα.
Παράλληλα, οι επαγγελματίες του digital marketing -αλλά και οι ίδιες οι επιχειρήσεις- έχουν την ανάγκη να χρησιμοποιούν ξεχωριστές πλατφόρμες για διαφήμιση σε διαφορετικά κανάλια και, φυσικά, θέλουν να επιλέγουν τις καλύτερες διαφημιστικές θέσεις για την προβολή στον ψηφιακό κόσμο.
Αυτό είναι ακριβώς το σημείο, όπου το Programmatic Advertising έρχεται να δώσει λύση!
Τι είναι το Programmatic Advertising
Το Programmatic Advertising είναι η αυτοματοποιημένη αγορά και πώληση διαδικτυακών διαφημίσεων και πραγματοποιείται μέσα από πλατφόρμες που παρέχουν αυτή την υπηρεσία.
Αυτή η αυτοματοποίηση καθιστά τις συναλλαγές πιο αποτελεσματικές, απλοποιώντας τη διαδικασία αγοραπωλησίας και ενοποιώντας τις ψηφιακές διαφημίσεις σε μία και μόνο πλατφόρμα.
Όπως θα δούμε και παρακάτω, το Programmatic Advertising γνωρίζει σημαντική άνθιση τα τελευταία χρόνια. Οι πλατφόρμες που παρέχουν υπηρεσίες Programmatic Advertising αποκτούν, μέρα με τη μέρα, όλο και περισσότερο διαφημιστικό χώρο στα ψηφιακά κανάλια!
Ένας χρήστης μπορεί να δει μια Programmatic διαφήμιση απ’ όπου κι αν συνδεθεί στο διαδίκτυο, όπως κινητό/desktop/tablet/Smart TV/online audio, ακόμα και σε μία ψηφιακή πινακίδα εξωτερικού χώρου.
Όσο για τη στόχευση κοινών, στο Programmatic Advertising χρησιμοποιούνται συγκεκριμένες τακτικές που βασίζονται σε δεδομένα χρηστών. Έτσι, οι διαφημίσεις είναι εξαιρετικά στοχευμένες σε ανθρώπους που πραγματικά ενδιαφέρονται, εκείνη τη στιγμή, για τα προϊόντα ή τις υπηρεσίες που προβάλλονται μέσα από την Programmatic διαφήμιση.
Η διαδικασία της στόχευσης πραγματοποιείται από εξελιγμένους αλγορίθμους και υπολογιστικά συστήματα, κάτι που καθιστά τις διαφημίσεις αυτές πολύ πιο αποτελεσματικές και προσωποποιημένες!
Με αυτόν τον τρόπο, επιτυγχάνονται δύο πολύ σημαντικές νίκες: α) η βελτιστοποίηση του κόστους, καθώς οι αλγόριθμοι και τα υπολογιστικά συστήματα λαμβάνουν χιλιάδες παραμέτρους υπόψη ως προς το πού και πότε θα εμφανίσουν μια διαφήμιση (μεγαλύτερη αποτελεσματικότητα = μεγαλύτερη κερδοφορία) και β) η μείωση του χρόνου που απαιτείται από έναν άνθρωπο για να δημιουργήσει, από το μηδέν, μια διαφημιστική καμπάνια και να τη βγάλει στον αέρα.
Ας δούμε ένα παράδειγμα, για το πώς λειτουργεί το Programmatic Advertising σε πραγματικές συνθήκες
Ένα κατάστημα με εποχιακά είδη θέλει να πουλήσει περισσότερα καλοκαιρινά παιχνίδια και αξεσουάρ θαλάσσης.
Η Programmatic Advertising πλατφόρμα, με την οποία συνεργάζεται το κατάστημα, μπορεί και σχηματίζει ένα ιδανικό κοινό -στο οποίο θα γίνει η στόχευση- με διάφορα χαρακτηριστικά, όπως:
- Δημογραφικά στοιχεία (άνδρες/γυναίκες, 18-40)
- Τοποθεσία (50 χλμ. από θάλασσα)
- Ενδιαφέροντα (surfing, SUP, Jet Ski, canoe kayak)
- Συμπεριφορά (επισκέπτονται ιστοσελίδες με water sports και ενδιαφέρονται για σχετικά προϊόντα)
- Ώρα (9 με 11 το βράδυ)
- Καιρός (ηλιοφάνεια)
- Συσκευές (mobile)
Η Programmatic Advertising πλατφόρμα χρησιμοποιεί δεδομένα χρηστών σε πραγματικό χρόνο -για να καθορίσει το πιο αποδοτικό κοινό για την καμπάνια– και αγοράζει διαφημιστικό χώρο μέσα από έναν τύπο δημοπρασίας.
Οι διαφημίσεις είναι προσωποποιημένες με βάση το προφίλ κάθε χρήστη, ενώ η απόδοση της καμπάνιας καταγράφεται σε ένα αναλυτικό σύστημα reporting, διαθέσιμο για το διαφημιζόμενο και το διαφημιστή.
Πού εμφανίζονται οι διαφημίσεις στο Programmatic Advertising
Το Programmatic Advertising “ζει” και αναπτύσσεται μέσα σε ένα μεγάλο εύρος ψηφιακών καναλιών, όπως τα display, mobile, video και social media.
Ωστόσο, μπορεί να το συναντήσουμε και σε πιο παραδοσιακά κανάλια που έχουν αρχίσει να ψηφιοποιούνται, όπως οι ψηφιακές πινακίδες (digital signage) και τα billboards.
Πιο συγκεκριμένα, οι Programmatic διαφημίσεις συνήθως εμφανίζονται με τη μορφή display banners/video ή και κειμένου σε ιστοσελίδες, εφαρμογές και άλλες ψηφιακές οντότητες (π.χ. κατά την πλοήγηση στο διαδίκτυο μέσα από μια Smart TV).
Αναλυτικά, οι πιο διαδεδομένοι διαθέσιμοι τύποι διαφημίσεων που μπορεί ένας διαφημιζόμενος να αξιοποιήσει στο Programmatic Advertising είναι:
- Διαφημίσεις Display: Απλές διαφημίσεις οπτικού περιεχομένου, με τη μορφή banner. Μπορούν να εμφανιστούν σε μέρη, όπως header/footer & sidebar σε μια ιστοσελίδα.
- Διαφημίσεις Video: Υπάρχουν 3 τύποι διαφημίσεων video. Τα in-stream (εμφανίζονται μέσα στους video players, στην αρχή, στη μέση ή στο τέλος του video), τα out-stream (εμφανίζονται μεταξύ των άρθρων σε ειδησεογραφικές συνήθως ιστοσελίδες) και τα in-display (εμφανίζονται συνήθως ανάμεσα σε αποτελέσματα αναζήτησης, όπως αυτά του YouTube).
- Διαφημίσεις Social: Εμφανίζονται υπό τη μορφή display και video σε social media κανάλια και πλατφόρμες.
- Διαφημίσεις Audio: Αυτός ο τύπος διαφήμισης περιέχει μόνο ήχο, ενώ οι μεγαλύτεροι παίκτες -αυτή τη στιγμή- σε programmatic audio είναι οι Google, SoundCloud, Pandora, BBC και Rubicon Project.
- Διαφημίσεις Native: Οι διαφημίσεις αυτές εμφανίζονται με διάφορους τύπους προβολής, όπως για παράδειγμα με banners μέσα σε άρθρα, sponsored περιεχόμενο, listings και άλλα.
Πλεονεκτήματα Programmatic Advertising: γιατί να το εντάξει μια επιχείρηση στη στρατηγική της.
Υπάρχουν πολλά οφέλη -για τις επιχειρήσεις- από τη χρήση μιας πλατφόρμας Programmatic Advertising, όπως τα εξής:
- Αποδοτικότερη διαχείριση διαφημιστικής επένδυσης: Η τεχνολογία που χρησιμοποιείται στο Programmatic Advertising από τους αλγορίθμους εγγυάται τη βέλτιστη διαχείριση της διαφημιστικής επένδυσης και εξαιρετικά στοχευμένες καμπάνιες, σε πραγματικό χρόνο! Αυτό σημαίνει περισσότερα κέρδη για την επιχείρηση, με μικρότερο κόστος.
- Βέλτιστη στόχευση κοινών: Η εύρεση και στόχευση των πιο αποδοτικών κοινών γίνεται, ταυτόχρονα, σε όλες τις συσκευές και πλατφόρμες σε πραγματικό χρόνο, ενώ λαμβάνονται υπόψη δεδομένα και παράμετροι που μπορεί να επηρεάσουν την απόδοση της καμπάνιας. Οι επιχειρήσεις είναι σίγουρες, ότι το μήνυμά τους θα φτάσει στο κατάλληλο κοινό, την κατάλληλη στιγμή!
- Διαχείριση καμπανιών πιο εύκολη από ποτέ: Η ενοποίηση καμπανιών σε ένα ενιαίο σύστημα επιτρέπει τη συλλογή και ανάλυση των δεδομένων σε ένα μέρος. Επίσης, διευκολύνει τη διαχείριση και αξιολόγηση των καμπανιών και τη λήψη αποφάσεων σε συντομότερο χρόνο. Αυτή η εξοικονόμηση χρόνου από τον digital marketer θα του επιτρέψει να αφιερωθεί σε περισσότερο στρατηγικά θέματα, με τον εκάστοτε πελάτη-επιχείρηση.
- Εύκολη πρόσβαση σε αποθέματα διαφημίσεων: Οι θέσεις που μπορεί να εμφανιστεί μια διαφήμιση στο διαδίκτυο δεν είναι απεριόριστες. Υπάρχει ένα συγκεκριμένο απόθεμα και πολλοί είναι οι διαφημιζόμενοι που διεκδικούν μια διαφημιστική θέση για τις διαφημίσεις τους. Το Programmatic Advertising βοηθάει ως προς αυτό, δίνοντας πρόσβαση στο βέλτιστο απόθεμα και επιτρέποντας στον αλγόριθμο να διαχειριστεί την επένδυση με τον καλύτερο τρόπο. Έτσι, η επιχείρηση μπορεί να είναι σίγουρη, ότι δεν θα ξοδέψει χρήματα τα οποία δεν θα έχουν διαφημιστικό αντίκτυπο στους πελάτες της!
Πώς διαφέρει το Programmatic Advertising από τους παραδοσιακούς τρόπους Online διαφήμισης;
Υπάρχουν κάποια σημαντικά πλεονεκτήματα που παρατηρούνται στο Programmatic Advertising σε σύγκριση με τα πιο παραδοσιακά ψηφιακά μέσα online προβολής. Ας δούμε κάποια από αυτά.
- Ασφάλεια του brand name: Το 2017 ξέσπασε μια πολύ μεγάλη κρίση, όταν διαφημίσεις βίντεο από κορυφαία πολυεθνικά brands εμφανίστηκαν δίπλα σε εξτρεμιστικά βίντεο, στο YouTube, που προωθούσαν το μίσος. Τότε, εκατοντάδες εκατομμύρια ευρώ σε επενδύσεις διακόπηκαν άμεσα, ούτως ώστε να θεσπιστούν πρωτόκολλα ασφαλείας σύμφωνα με τα οποία οι επιχειρήσεις θα είχαν ως εγγύηση, ότι οι διαφημίσεις τους δεν θα εμφανιστούν δίπλα σε ακατάλληλα βίντεο. Οι Programmatic Advertising πλατφόρμες παρέχουν αυτή την εγγύηση, καθώς εξελιγμένα συστήματα ελέγχου σαρώνουν το περιεχόμενο των βίντεο και βεβαιώνονται για τις διαφημίσεις που θα εμφανιστούν πριν, κατά τη διάρκεια ή στο τέλος αυτών.
- Ποικιλία διαφημίσεων: Αναμφισβήτητα, τόσο η Google όσο και το Facebook παρέχουν μια ευρεία γκάμα διαφημιστικών τύπων. Το Programmatic Advertising ωστόσο είναι ο βασιλιάς, καθώς σε κανένα άλλο ψηφιακό κανάλι marketing δεν συναντάμε τόσο μεγάλη ποικιλία. Τα λεγόμενα “rich–media ads” γίνονται όλο και περισσότερο δημοφιλή στο Programmatic Advertising, καθώς έχουν σχεδιαστεί με τέτοιο τρόπο, ώστε να αυξάνουν κατακόρυφα την αλληλεπίδραση με τους χρήστες.
- Απήχηση (Reach): Όπως αναφέραμε και παραπάνω, ο όγκος των κοινών σε Google και Facebook είναι οριοθετημένος. Όμως, το Programmatic Advertising μπορεί να εκπλήξει, καθώς έχει πρόσβαση σχεδόν σε όλο το διαφημιστικό απόθεμα παγκοσμίως! Το ποσοστό αυτό αθροίζει κοντά στο 95% του διαφημιστικού αποθέματος σε ολόκληρο το διαδίκτυο, όταν η Google αγγίζει περίπου το 70%.
- Διαφήμιση βίντεο: Τόσο η διαφήμιση μέσω Programmatic Advertising όσο και το Display Network της Google υποστηρίζουν διαφήμιση με βίντεο. Όμως, στο Display Network οι διαφημίσεις βίντεο περιορίζονται στο YouTube. Ως εκ τούτου, το διαθέσιμο κοινό προς στόχευση είναι περιορισμένο. Από την άλλη πλευρά, η διαφήμιση μέσω Programmatic Advertising προσφέρει και πλατφόρμες εκτός του YouTube, επιτρέποντάς σου να προσεγγίσεις περισσότερα είδη κοινού.
- Τιμολογιακή πολιτική και κόστος: Ενώ κανάλια, όπως το Google Display Network, παρέχουν διαφορετικές πολιτικές τιμολόγησης, π.χ. CPC (cost per click/κόστος ανά κλικ), CPM (cost per thousand impressions/κόστος ανά 1000 εμφανίσεις διαφημίσεων) και CPA (cost per action/κόστος ανά επιθυμητή ενέργεια, όπως για παράδειγμα μια πώληση), στο Programmatic Advertising συνήθως χρησιμοποιείται το CPM και υπολογίζεται ως εξής: CPM = Δαπάνη/Εμφανίσεις Διαφημίσεων x 1000.
Συνοψίζοντας
Το Programmatic Advertising εξελίσσεται με ταχύτατους ρυθμούς, αξιοποιώντας τις τεχνολογικές καινοτομίες γύρω από τους αλγορίθμους, την τεχνητή νοημοσύνη και το personalization, για να παρέχει υπηρεσίες ψηφιακής διαφήμισης στις επιχειρήσεις.
Δεν είναι τυχαίο, ότι η συνολική επένδυση το 2020 στο Programmatic Advertising άγγιξε τα $70 δισεκατομμύρια δολάρια στην Αμερική, ενώ αναμένεται να ξεπεράσει τα $81 δις το 2021 (πηγή: Digital Marketing Institute).
Επομένως, μπορούμε με σιγουριά να μιλάμε για μια εξελιγμένη και ανερχόμενη μορφή ψηφιακής διαφήμισης, η οποία υπόσχεται καλύτερα αποτελέσματα για τους διαφημιζόμενους!
___
source: adsolutions.xo.gr